2 September 2009

CERAMAH RAMADHAN BERSAMA PENGHUNI PUSAT SERENTI TIANG DUA

Salam Ramadhan Karim Buat Sahabatku Semua

Hari ini dalam sejarah, saya dimasukkan ke Pusat Serenti Tiang Dua Melaka. Inilah kali pertama saya menjejakkan kaki di satu tempat yang menjadi igauan semua orang iaitu Pusat Serenti. Pusat ini hanya menempatkan manusia-manusia yang terlibat dengan gejala najis dadah. Ia juga sebagai tempat pemulihan diri bagi mereka yang dah terjerumus dalam kancah najis dadah ini. Uniknya di Pusat Serenti Tiang Dua ini, Ia hanya menempatkan golongan remaja berumur 23 tahun ke bawah yang sudah terlibat dengan gejala najis dadah. Tapi sebelum tu jangan ingat saya berada di sini sebagai penghuni yang terlibat dengan dadah pula. Saya datang menjejakkan kaki di sini sebagai penceramah yang dijemput khas untuk menyampaikan ceramah kepada penghuni di sini bersempena Bulan Ramadhan Al-Mubarak 1430 Hijrah.

Tepat jam 9.00 pagi saya tiba di pintu kawalan utama. Saya memperkenalkan diri dan pegawai di situ membenarkan saya masuk ke dalam kawasan pusat ini. Niat di hati dulu untuk berikan ceramah kepada kelompok seperti ini akhirnya dimakbulkan. Saya takkan melepaskan peluang keemasan ini untuk curahkan segala ilmu dan pengalaman bersama penghuni di sini demi kerja dakwah dengan harapan mereka insaf. Setelah saya parking kereta, saya disambut oleh seorang Pegawai Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) yang bernama Encik Norhaizad dan juga pegawai dari Rumahku Syurgaku (RKSK) Jabatan Ketua Menteri Melaka iaitu Encik Ehsan. Seterusnya saya di bawa berjumpa dengan Tuan Azli yang juga merupakan Ketua Kem Komanden di pusat ini. Antara perkara yang kami bualkan berkenaan dengan kehidupan penghuni di sini dan method yang digunakan untuk memulihkan mereka. Cuma apa yang saya sedih,majoriti penghuni di sini adalah bangsa melayu. Daripada data yang saya perolehi jumlah penghuni di sini seramai 117 orang dan 104 daripadanya adalah bangsa Melayu dan beragama Islam.
Saya Sedang Menyampaikan Ceramah Taqarrub Ramadhan


Setelah itu, saya dibawa oleh pegawai tadi ke surau kerana ceramah bakal diadakan di situ. Sesampai saya di sana, saya dapati semua penghuni yang beragama Islam sudah bersiap sedia berpakaian biru dan berkopiah putih. Dari riak wajah anak remaja ini, nampak sinar perubahan yang ingin diluahkan. Tepat jam 9.40 pagi, setelah diperkenalkan oleh pengerusi majlis, saya mula memberikan ceramah berkaitan Ramadhan. Banyak juga input yang dapat saya kongsikan bersama remaja ini. Apa yang saya seronok, mereka mampu memberikan tumpuan yang sepenuhnya sepanjang saya menyampaikan ceramah.

Antara Wajah Penghuni Yang Sedang Mengikuti Ceramah Saya
(wajah sengaja dihitamkan untuk mengelakkan identiti mereka dikatahui...jaga aib mereka)

Lebih kurang sejam, saya mula memberhentikan ceramah saya walaupun detik di hati rasa tidak puas. Tapi masa agak terbatas untuk saya meneruskannya. Majlis hari ini diakhiri dengan penyampaian cenderahati dan bersalam-salaman bersama penghuni di sini. Ramai yang membisik di telinga saya, “terima kasih ustaz” tak kurang juga “saya akan berubah ustaz”. Kata-kata itu membuatkan saya tersentuh mengenangkan nasib dan masa depan mereka sedangkan mereka masih muda. Mungkin ini akan memberikan pengajaran yang berguna pada diri mereka kerana dadah itu perosak masa depan dan bangsa.


Saya Menerima Cenderahati Daripada Ketua Komanden Pusat

Buat semua sahabat yang baca coretan saya ini, ingat…jangan hampiri dan dekati dengan gejala najis dadah. Sayangi diri dan keluarga anda. Pesan saya juga janganla kita memandang negatif kepada banduan mahupun bekas-bekas penghuni pusat serenti ini kerana di jiwa mereka ada naluri untuk berubah. Kita sebagai komuniti masyarakat yang bertamadun perlu memberikan sokongan positif pada mereka untuk teruskan perjuangan mereka sebagai manusia biasa seperti mana orang lain. Jam ditangan menunjukkan hampirnya jam 11 pagi, saya terus memandu kereta dan pulang semula ke pejabat dengan hati yang terbuka. Yelah, selain kita berikan dakwah pada mereka dalam masa yang sama saya belajar erti kehidupan daripada mereka semua. Oklah, Nantikan coretan saya yang seterusnya kerana selepas ini saya akan bersama dengan mahasiswa/wi UTEM untuk satu program khas sempena juga Bulan Ramadhan Al-Mubarak tahun ini. Sama-sama kita nantikan.

JAUHI DADAH !!! SAYANGI DIRI DAN KELUARGA ANDA !!!
Catatan Ini Dipetik Dari Blog Perunding Motivasi JMG : Ustaz Fadly Samin

Tiada ulasan: