19 Oktober 2009

KEM BESTARI SOLAT SK KLEBANG BESAR BERSAMA JMG

PULAU MELAKA - 15 OKTOBER 2009 : SK Klebang Besar dengan kerjasama Bahagian Pembangunan Rumahku Syurgaku (RKSK), Jabatan Ketua Menteri Melaka telah mengadakan satu program khas untuk para pelajar tahun 6 SKKB Melaka. Program yang diberi nama "Kem Bestari Solat" ini telah dikendalikan sepenuhnya oleh Jazim Motivation Group Melaka. Pihak penganjur dan Pihak RKSK sekali lagi menagih khidmat Jazim bagi memastikan program ini dapat berjalan dengan lancar dan berkesan. Oleh itu, Jazim telah mengaturkan pengisian dan aktiviti program, modul bestari solat serta membariskan 10 orang fasilitator diketuai oleh Perunding Motivasi JMG sendiri iaitu Ustaz Mohd Fadly Bin Samin dalam program yang telah diadakan di Masjid Selat, Pulau Melaka selama 2 hari 1 malam ini.


Para Peserta Disambut Oleh Ust Hizudin Asuad Di Depan Pintu Masuk Masjid Selat
 

Seramai 80 Orang Pelajar Tahun 6 SKKB Menyertai Program Kem Bestari Solat Ini

Mengikut kata jurucakap bagi pihak SKKB, program ini bertujuan memberi pendedahan dan penghayatan lebih kepada penjagaan solat lima waktu yang menjadi teras dalam kehidupan. Dalam program ini diharapkan para pelajar mengambil peluang keemasan bagi membetulkan bacaan dalam solat, memperbaiki solat agar ia lebih sempurna dan menghayati bahawa solat itu wajib dijaga dan kenapa kita sebagai seorang muslim perlu menjaganya. Selain itu, diharapkan dengan program seperti ini para pelajar tidak membuang masa kerana mereka semua sudah tamat pengajian di sekolah rendah dengan menduduki peperiksaan UPSR pada bulan September yang lalu. Dengan adanya program seperti ini, sekurang-kurangnya kelompok pelajar ini dapat menimba ilmu, diberikan motivasi dan dapat memperbaiki sahsiah diri.


Ustaz Fadly Sedang Memberikan Taklimat Program Kepada Para Peserta

Para Peserta Khusyuk Melihat Aturcara Program Dalam Buku Modul Yang Disediakan

Program dimulakan dengan sesi taklimat yang telah disampaikan oleh Perunding Motivasi JMG iaitu Ustaz Mohd Fadly Bin Samin. Dalam sesi ini, para pelajar diberi penerangan tentang perjalanan program serta aktiviti yang bakal dijalankan. Selain itu para peserta telah diberitahu tentang segala peraturan dan undang-undang yang perlu diikuti sepanjang program ini berlangsung. Dalam sesi taklimat ini juga, para peserta telah diperkenalkan dengan Barisan Fasilitator Jazim yang akan turut bersama menjayakan program ini. Semua peserta juga telah dibekalkan dengan fail, buku modul, pen, kertas A4 dan tag nama.


Aktiviti Latihan Dalam Kumpulan (LDK) Bersama Fasilitator Jazim

Para Peserta Sedang Mencipta Logo Kumpulan Dalam Aktiviti Group Binding

Semua Kumpulan Dikehendaki Membentangkan Hasil Kerja Kumpulan Masing-Masing


Antara Aksi Para Peserta Dalam Menerangkan Identiti Kumpulan Kepada Peserta Lain

Ustaz Fadly Memberikan Komentar Kepada Salah Satu Team Yg Membuat Pembentangan

Antara aktiviti yang telah disusun oleh Pihak Jazim ialah Ceramah Motivasi, Slot Muhasabah Diri, Aktiviti Ice-Breaking, Group Binding, Pembentangan Kumpulan, Qiammullail, Team Building dan Latihan Dalam Kumpulan ( LDK ) meliputi LDK tentang amali solat, bacaan penting dalam solat dan penghayatan solat. Rata-rata para peserta seronok mengikuti setiap aktiviti yang dijalankan. Bagi berkongsi keseronokan aktiviti yang dijalankan, jom kita lihat beberapa koleksi gambar yang memaparkan aktiviti sepanjang program berlangsung.













Majlis Penutup Pe.rasmian telah diadakan sebelah pagi sebelum Solat Jumaat. Apa yang menarik Majlis Perasmian ini telah dirasmikan oleh Pengarah RKSK JKMM iaitu Ustaz Johari Bin Yusof. Dalam ucapannya, beliau menasihati pelajar agar terus berusaha menjadi anak yang soleh kerana semua ibu bapa inginkan anak-anak yang baik dan berjaya di dunia dan akhirat. Beliau juga sempat berkongsi cerita semasa zaman kanak-kanak beliau dan nasihat-nasihat yang boleh memberikan kesedaran kepada pelajar. Turut sama dalam Majlis Perasmian Penutup Kem Bestari Solat 2009 ialah Pengarah Urusan Jazim, Guru Besar SK Klebang Besar, GPK HEM SK Klebang Besar, Pegawai dari RKSK Dan Sebahagain Guru dari SKKB. Majlis ditutupi dengan penyampaian cenderahati kepada semua fasilitator dan Pengarah RKSK JKMM.





Rata-rata para peserta gembira mengikuti program ini. Ini dibuktikan apabila 90% daripada peserta inginkan program ini disambung lagi apabila ditanya oleh Pengarah RKSK dalam ucapan perasmian beliau. Bagi pihak Jazim ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada Pihak RKSK atas kepercayaan yang tak berbelah bagi kepada Jazim bagi menguruskan dan mengaturkan program-program seliaan RKSK. Terima kasih juga buat Barisan Fasilitator Jazim, Sahabat Ayie, Hizudin, Zulhelmi, Mubarak, Sri Jeelani, Hafiz, Rawdha, Awiyah, Hidayah, Nadhirah, Syafinas, Syamimi dan Kak Zila. Semoga usaha kita akan diberkati Allah. InsyaAllah.

HIDUP JMG !!! HIDUP JMG !!! HIDUP JMG !!!
JMG SEMEMANGNYA BEST !!!


Tiada ulasan: